Δευτέρα, 29 Απριλίου

Που «πλασαρίστηκε» η Ελλάδα στο διεθνή ανταγωνισμό


Κερδισμένες από το σκληρό τουριστικό μπρα ντε φερ του 2022 αναδείχθηκαν οι χώρες της Μεσογείου, οι οποίες ενίσχυσαν το μερίδιό τους στην παγκόσμια τουριστική αγορά, ωφελούμενες από τις απαγορεύσεις που ίσχυσαν σε άλλα μέρη του πλανήτη και κυρίως στην Ασία.

Όπως επισημαίνεται στην Εκθεση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) για το 2022, η Ελλάδα παρέμεινε στην τέταρτη θέση ως προς τις αφίξεις, μετά την Ισπανία, την Ιταλία και την Τουρκία, αυξάνοντας, ωστόσο, το μερίδιό της σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες (Ισπανία και Ιταλία).

Τις μικρότερες αποκλίσεις, σε επίπεδο ταξιδιωτικών αφίξεων, κατέγραψαν η Τουρκία και η Σερβία με πτώση -2% και -6% αντίστοιχα στο ενδεκάμηνο, με την πρώτη να παραμένει στη λίστα ως ένας δημοφιλής προορισμός και τη δεύτερη να αποκτά μεγαλύτερη δυναμική, χάρη στις αφίξεις Ρώσων ταξιδιωτών χωρίς υποχρέωση θεώρησης (βίζα). Ισχυρή ανάκαμψη παρουσίασε και η Πορτογαλία, με υστέρηση 7% στο διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου και ακολούθησαν η Κροατία και η Ελλάδα με απόκλιση 11% το 2022 έναντι των προ πανδημίας αριθμών.

Στον αντίποδα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων (European Journey Commission – Etcetera), η μεγαλύτερη υστέρηση στις αφίξεις τουριστών, με ποσοστό που υπερβαίνει το 36%, καταγράφηκε στις χώρες της Βαλτικής, τη Φινλανδία, τη Ρουμανία και τη Σλοβακία. Επί του παρόντος, τα κράτη της Βαλτικής έχουν απαγορεύσει την είσοδο Ρώσων ταξιδιωτών λόγω του πολέμου, ενώ η Σλοβακία έχει αναστείλει τις αιτήσεις για τη χορήγηση τουριστικής βίζας σε Ρώσους.

Σε επίπεδο τιμολογιακής πολιτικής, όπως αναφέρεται στην Εκθεση της ΤτΕ, μεταξύ των κυριότερων ανταγωνιστών της Ελλάδας στη Μεσόγειο, πέραν της Κύπρου που αντιπροσωπεύει μικρά μεγέθη, η Ιταλία φαίνεται ότι συγκράτησε τις τιμές της το 2022, σε αντίθεση με την Πορτογαλία. Επίσης, η μεγάλη υποτίμηση της τουρκικής λίρας και ο υψηλός πληθωρισμός στην Τουρκία αποτέλεσαν παράγοντες προσέλκυσης ταξιδιωτών, με την Ελλάδα να βρίσκεται στη μέση από πλευράς τιμών σε σχέση με τις χώρες που περιλαμβάνονται στους κύριους ανταγωνιστές της.

Ανταγωνιστικές παραμένουν οι τιμές στην εστίαση, οι οποίες στην Ελλάδα αυξήθηκαν λιγότερο από ό,τι σε όλες τις ανταγωνίστριες χώρες. Ωστόσο, οι τιμές των καταλυμάτων στη χώρα μας εμφανίζονται αυξημένες, εξαιτίας αφενός περιορισμών στην προσφορά που δεν καλύπτει την αντίστοιχη αυξημένη ζήτηση σε δημοφιλείς περιοχές και αφετέρου της αύξησης νέων επενδύσεων στον κλάδο του τουρισμού με την κατασκευή πολυτελών καταλυμάτων που ενδεχομένως παρέσυρε ανοδικά τις τιμές.





Resource connection